3.3.7 Upprepade fält A
Många webbplatser har processer där användare behöver uppge information i olika steg. Om webbplatsen frågar efter samma information flera gånger kan processen bli förvirrande och onödigt svår för användare. Men om webbplatsen däremot är smart och minns vad användaren har fyllt i tidigare, och automatiskt fyller i den informationen i nästa steg, då blir processen mycket enklare.
Ett exempel på upprepad information är en webbutik som frågar om både en faktureringsadress, och en leveransadress. Ofta är det samma adress och användaren ska inte behöva ange samma information två gånger.
Riktlinjen gäller för processer under ett och samma besök på webbplatsen, och inte om användaren navigerar bort och sedan tillbaka.
Lösningsförslag
För att uppfylla riktlinjen ska webbplatsen automatiskt fylla i fält om samma information behöver anges igen. Att låta webbläsaren fylla i fälten med autocomplete är inte godkänt, utan webbplatsen själv måste fylla i informationen.
Man kan låta användaren på ett enkelt sätt återanvända samma information. Exempelvis genom att ha en kryssruta “min faktureringsadress är samma som min leveransadress”. Då kan användaren enkelt återanvända informationen utan att behöva skriva in det igen.
Undantag
Det finns vissa tillfällen som är undantagna från riktlinjen
- Om det är nödvändigt, exempelvis i ett memory-spel.
- Om säkerhetsåtgärder kräver det, exempelvis när man skapar ett lösenord så får man skriva det två gånger.
- När den tidigare inmatade informationen inte längre är giltig.
- När information anges av användaren på annat sätt, exempelvis att ladda upp ett CV som dokument.
Läs mer om riktlinje 3.3.7 på W3Cs webbplats.
