2.2.1
Tidsgränser
Alla personer kan göra saker olika snabbt. Vissa personer behöver lite längre tid på sig att slutföra en uppgift såsom att exempelvis fylla i ett formulär eller logga in i en e-tjänst. Om en uppgift går på tid, måste det finnas tillräckligt mycket tid för att alla användare med olika förutsättningar ska kunna utföra uppgiften.
Varje tidsgräns måste ge användaren möjlighet att göra en av följande:
- Stänga av – tidsgränser kan stängas av helt av användaren.
- Ändra – användare kan ändra längden för tidsgränsen till minst tio gånger den ursprungliga tiden.
- Förlänga – användare blir varnade innan tiden går ut, och får 20 sekunder på sig att välja att förlänga tiden. Detta ska kunna göras minst tio gånger.
Valen listas i den ordning som är mest hjälpsam för användaren. Att kunna stänga av tidsgränser helt är bättre än att kunna ändra den. Att ändra tidsgränsen är bättre än att behöva be om mer tid.
Undantag
Ett undantag från riktlinjen är när tidsgränsen baseras på verkliga händelser såsom en auktion och det inte går att ha anpassade tidsgränser.
När tidsgränsen är avgörande för aktiviteten är det undantaget. Ett exempel på detta är ett prov där personer får skriva en text under en viss tid, för att räkna ut hur många ord i minuten användaren skriver.
Riktlinjen gäller inte heller om tidsgränsen är längre än 20 timmar.
När det finns ett annat alternativ som inte är tidsbegränsat är det undantaget. Ett exempel kan vara en notifikation som dyker upp som meddelar användare att de fått ett nytt meddelande och visar en del av meddelandets innehåll. Det är okej att låta notifikationen försvinna efter några sekunder, eftersom användaren kan öppna inkorgen och se meddelandet där istället.
Läs mer om riktlinje 2.2.1 på W3Cs webbplats.