3.2.6
Konsekvent hjälp
Det är viktigt att ha en konsekvent hjälpfunktion för att göra det lättare för användarna att förstå och använda webbplatsen. Det gör också att webbplatsen känns pålitlig och bra att använda. Konsekvent hjälp handlar om att ha en tydlig och likadan hjälpfunktion på hela webbplatsen. Det betyder att användarna kan förvänta sig att hitta och använda hjälp på samma sätt överallt.
Hjälpfunktioner
En hjälpfunktion kan vara tydliga hjälplänkar, knappar som syns på varje sida eller en chattfunktion. Det kan också vara enkla texter som förklarar hur man använder webbplatsen eller en sökfunktion för att hitta hjälp.
Att vara konsekvent
Det viktiga är att användare kan få hjälp på samtliga sidor, och att hjälp finns på samma ställe oavsett var på webbplatsen användare befinner sig. Till exempel kan en chattfunktion vara synlig i höger hörn på alla sidor. Men om chattfunktionen bara syns på vissa sidor, eller ändrar position, kan den inte räknas som konsekvent hjälp.
Undantag
Denna riktlinje gäller bara för webbplatser som erbjuder någon form av hjälpfunktion. Det är inte ett krav att erbjuda hjälp till användare, även om det är uppmuntrat. Finns det inte någon hjälpfunktion så kan man bortse från denna riktlinje.
När användare själva förändrar utseendet på webbplatsen med exempelvis zoom-nivå, orientering eller skärmstorlek är det godkänt att hjälpfunktionerna förflyttas i respons på förändringen. Däremot ska det vara konsekvent genom webbplatsen för samma zoom-nivå, orientering eller skärmstorlek.
Läs mer om riktlinje 3.2.6 på W3Cs webbplats.