2.5.2 Ångra klick A
Det händer att användare klickar fel. När användaren trycker ner musknappen och märker att det har blivit fel, ska hen ha möjlighet att ångra klicket innan knappen släpps. Det är därför viktigt att webbplatser endast registrerar klicken när användare släpper musknappen. Det ger användare möjlighet att flytta på musen och på så vis undvika ett klick på fel knapp.
Ibland kan det finnas funktioner som använder klick-och-dra-rörelser. Det kan innebära att användaren klickar för att “plocka upp” ett objekt, håller in knappen, och sedan drar och släpper musknappen för att placera objektet. Vid sådana tillfällen kan det vara godkänt att ha en ångra-knapp som ångrar den senaste klick-och-dra-rörelsen.
Exempel
Här är två knappar. Testa att klicka på knapparna och dra bort musen innan du släpper.
Klick som inte går att ångra
0
Klick som går att ångra
0
Undantag
När det är absolut nödvändigt. Exempelvis simulering av ett tangentbord.
Läs mer om riktlinje 2.5.2 på W3Cs webbplats.
