1.3.6 Identifiera syfte AAA
När syftet för olika element eller delar av en webbplats har programmerats rätt så kan användare ändra delar för att passa deras behov. Exempelvis så använder vissa användare symboler som är bekanta för dem. När en webbplats har element med rätt kod, kan användare byta ut dessa element till symboler de känner igen. Användare kan även hoppa till specifika delar såsom huvudmeny, undermeny eller huvudinnehåll.
Identifiera delar
Genom att identifiera olika delar av webbplatsen blir det enklare för användare med hjälpmedel att navigera till delarna eller att dölja delarna. Exempelvis kan användare dölja områden som inte har rollen som huvudinnehåll för att gå in i läsläge. Det innebär att utvecklare behöver märka upp alla element så att deras syfte är tydligt för användare med hjälpmedel. Detta kan man göra genom att se till att delarna har landmärken. Exempel på några vanliga landmärken är sidhuvud, navigering, huvudinnehåll och sidfot.
Läs mer om riktlinje 1.3.6 på W3Cs webbplats.
