← Tillbaka till alla riktlinjer

3.2.6

Hjälp på samma ställe

Om det går att få hjälp på webbplatsen så ska den hjälpen gå att hitta på samma ställe. Hjälpen måste inte finnas på alla sidor, men när det finns hjälp att få, ska den vara på samma ställe.

Om hjälpfunktionen, som till exempel en chatt, flyttar runt och är på olika ställen på olika sidor blir det svårare för användaren.

Men om chatten alltid är på samma ställe, då blir det mycket enklare. Det blir mindre förvirrande. Så genom att ha hjälpen på samma plats hela tiden, gör vi det lättare för alla att använda webben.

Hjälp kan till exempel vara:

  • Kontaktuppgifter
  • Kontaktformulär
  • Att kunna chatta med personal eller en chatt-robot.
  • Frågor opch svar, FAQ

Det finns mer att läsa om 3.2.6 på W3Cs webbsida.

Hur löser du WCAG 3.2.6?

Ett enkelt sätt att göra detta på är att lägga till en e-postadress, telefonnummer eller en "kontakta oss"-länk. En mer avancerad lösning är att erbjuda livechatt. Det viktigaste är att ha dessa alternativ i samma ordning överallt där de finns.

Hjälpfunktionerna måste inte finnas på varje sida, kravet är att när de väl finns så ska de vara på samma ställe.

Det är alltså viktigt att notera att detta inte kräver att webbplatser erbjuder hjälp, bara att när hjälp erbjuds görs det på ett konsekvent sätt på alla sidor.

Konsekvent ordning innebär både placering (till exempel i sidhuvudet eller sidfoten) och ordning inom en meny (till exempel telefonnummer kommer före e-post).

Testa din webbplats mot riktlinje 3.2.6

Har du någon hjälp-funktion?

Är den på samma ställe när du navigerar till andra delar av din webbplats?

Om svaret är Ja på båda frågorna, bra jobbat - du uppfyller kravet!